Tanker fra en lesesal mens jeg egentlig burde tenkt på noe helt annet.

Da har jeg altså, mens jeg sitter her på lesesalen og burde jobbet mer effektivt med hjemmeeksamen, tatt et aldri så lite valg om å ta meg selv litt i nakken (ikke med eksamensskrivinga, som du tydelig ser). Bakgrunnen for dette lille valget var et møte jeg var på i Frelsesarmeen på søndag, der det var en paneldebatt om å leve som økologisk og etisk bevisst forbruker. Jeg ble veldig inspirert, og selv om jeg nok ikke kommer til å hoppe rett på leve100%økologiskogbarekjøpeetiskrettferdigeklær riktig med en gang (men forhåpentligvis etter hvert), er dette mitt første steg: etisk bevisst julehandel. Det vil si at jeg kommer til å kjøpe julegaver fra for eksempel Sally Ann, det kan til og med hende at noen av mine nærmeste kommer til å få en julegave som kommer andre mennesker til nytte i stedet for dem selv.

«Lett å si dette, Kristin», det går jo tross alt ikke utover meg så veldig (men ingen trenger å bli redd for at det bare skal ligge hampprodukter under trærne deres i år, jeg skal finne noe fint), så jeg får nesten også oppfordre eventuelle mennesker som tenker å kjøpe gave til meg at de kan tenke litt i samme baner. Kampen mot kjøpemani og forbrukssamfunn, samt kampen for en mer rettferdig handel på internasjonal basis er etter min mening en av de aller viktigste frontene vi burde kjempe på. Særlig nå før jul. Amen og halleluja:)

Et tips, hvis noen som meg, har lyst å bli litt mer etisk bevisst i julehandelen, er å gå til Julia Dahrs blogg i Vårt, der hun skriver om det å bli en etisk bevisst forbruker. Mange fine ideer her:
http://www.vl.no/blog/page/julia_dahr

Litt uvant å skrive så seriøst blogginnlegg, men det føltes litt fint også:) Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

Filed under Samfunn og sånn

Legg igjen en kommentar

