Farligere å være skilsmissebarn

I dag står det en artikkel på Vårt Lands nettsider om forholdet mellom samlivsformer og barns karakterer,

http://www.vl.no/samfunn/article3473929.ece .

Det viser seg i følge forskning at barn som har foreldre som lever i ekteskap får bedre karakterer enn de som har foreldre som lever i samboerskap. Nederst på skalaen ligger de ungdommene som bare bor sammen med én av foreldrene. Jeg sier absolutt hurraheioghopp til ekteskapet, og mener at det er den ideelle grunnmuren å bygge en familie på, men blir likevel litt provosert over sånne artikler, særlig siden jeg selv er skillsmissebarn. Selvfølgelig er det ikke ideelt å være skilsmissebarn, og klart bør barn som rammes av samlivsbrudd få hjelp og ekstra støtte. Men jeg er alikevel lei av å føle meg satt i bås som ressurssvak og en som det er aller størst sjanse for at det kommer til å gå rett vest med bare fordi foreldrene mine desverre ikke bor sammen. Denne artikkelen er langt fra unik, det finnes mange artikler med lignenede overskrifter; «Farligere å være skilsmissebarn» (Aftenposten), «Skilsmissebarn har flere psykiske plager» (BT), «Barn av skilte foreldre har opptil dobbelt så stor risiko for å teste narkotika, gjøre det dårlig på skolen eller utvikle atferdsproblemer som andre barn.» (Dagbladet). Klart dette er en realitet vi ikke bør lukke øynene for, men gi oss litt kredit, vi klarer oss som regel ganske greit, vi også.

Kos og klem og ha en fin dag fra et skillsmissebarn:-)

3 kommentarer

Filed under Samfunn og sånn

3 responses to “Farligere å være skilsmissebarn

  1. Ja, vettu hva. Jeg er rungende klart enig. Akkurat som om det hjelper å belyse, liksom. Og let’s face it. Du og jeg er motsatsene av statestikken. Mine foreldre er fortsatt gift, men du dunker meg ut karaktermessig fordetom 😉

  2. harald

    men altså, vi må jo huske på at alt slikt blir sagt på et generell basis. Det finnes masse unntak -SELVFØLGELIG! Og kristin elskede, du er et av dem:)
    Jeg mener og tror det er viktig å belyse slike ting. Kanskje ikke i en latterlig artikkel på forsiden av VG, men i mer seriøse tidsskrifter. Det viktigste er hvertfall at alle foreldre vet dette. Det kan absolutt skape en bedre hverdag for de skilsmissebarn dette gjelder og kanskje i beste fall avverge en skillsmisse.

    tror ikke dette var en brannfakkel(selv om det er det jeg liker best å kaste), men fikk bare et inderlig behov for en debatt:) Men det er vel heller optimistisk. det flommer jo ikke akkurat over av comments på denne bloggen….:)

  3. Takk for kommentar, Harald:-) Litt brannfakler, eller dette var kanskje bare en brannfyrstikk, er absolutt nødvendig. Debatt er bra, og jeg er jo kjempeenig i at skillsmissebarn må få oppfølging og at det på ingen måte er noen ideell samlivsform. Poenget var mest at jeg er litt lei av å bli forsøkt puttet i en bås jeg ikke føler jeg passer inn i.

    Absolutt viktig med belysning av temaet, men jeg syns god journalistikk bør belyse begge sider, ergo burde kanskje disse artiklene også inneholdt forsøk på å belyse hvilke ressurser som finnes hos skillsmissebarn, når det først (desverre) er sånn at foreldrene deres er skilt.

    Hurra for gifte foreldre:-) (og hurra for barna, uansett foreldrenes sivilstand;-)).

Legg igjen en kommentar

