Old people in the sunshine

Jeg må skrive litt om mitt forhold til gamle mennesker. Jeg elsker gamle mennesker. Ikke alltid, naturligvis, når de er sure og kjipe sånn som i Rema 1000-reklamen med bussen, da elsker jeg dem ikke. Men når de kommer mot meg på gaten i par og fremdeles går hånd i hånd selv om de er sytti år, da elsker jeg dem. Eller når det samme ekteparet sitter på trikken i allværsjakker fra Fjellräven og kikker ut av vinduet og peker på ting og snakker med sånne fine, lave stemmer. Og når jeg møter gamle damer som har vært på møter rundt Holbergs plass, og de smiler til meg selv om jeg er helt ukjent, for sånn gjorde de kanskje i gamle dager? Dessuten virker det som om de gamle har bedre tid, de stresser litt mindre, og det syns jeg er ganske beundringsverdig.

Jeg tror bestemødrene mine er noen av de fineste damene i Norge, forresten er de så spreke at de nesten ikke kan regnes som gamle. De er fine fordi de bryr seg så masse og er akkurat passe bekymret for sånne fine ting, som at barnebarn har det bra, og blir forferdet over ting som for eksempel tatoveringer. Og så lager de poteter med persille og verdens beste brød som ingen andre kan lage. Og så hadde de TV3 da jeg var liten, og farmor lærte meg å se på Ricki Lake og Dynastiet, dessuten ble hun ikke sint hver gang Lise og jeg dro ut alle bøkene i bokhylla hennes for å leke hus i dem. I tillegg hadde hun vannseng. Og mormor har den fineste og mest spennende kjelleren der vi trodde hun hadde gjemt krigsfanger under krigen, og det betydde ikke så masse at huset ble bygd på 50-tallet. Og loftet hennes var fullt av gamle kjoler og dresser og hun lagde «dokkemenner» av hjemmebakt brød og med banan på.

De er fine, der derre gamle. Vi har nok noe å lære der.

Legg igjen en kommentar

Filed under Fine folk og sånn

Legg igjen en kommentar

