«deltid – være ansatt, arbeide på deltid» (www.ordnett.no)

I går og i dag har jeg vært på jobb på sykehjemmet. Det hender noen spør hvordan jeg klarer å jobbe i pleie med alt det som følger med og om ikke det er ekkelt. For å si det sånn, ingen mennesker digger vel kroppsvæsker, men det overskygges av den ganske utrolige muligheten det er å kunne være med å gjøre noens alderdom litt bedre og litt mer verdig.

Dette er mennesker med fire ganger så mange år på baken som meg (og likevel sannsynligvis færre kilo), og ditto mer livserfaring. De fleste av dem er ikke sneversynte, bare litt mer gammeldagse enn meg. De har en livsførsel som er radikalt annerledes og mye mer regelmessig enn min og har vokst opp i et Norge som de i dag nesten ikke kjenner igjen. Menn og kvinner som virkelig har bygd landet og som har klart seg gjennom både verdenskrig, drøssevis av unger, doble skift, tap av foreldre og ektefelle. Og så plutselig kan de ikke ta vare på seg selv lenger. De klarer ikke lage mat eller dusje selv. Noen begynner å tuste. Noen husker ikke hva barna deres heter. Det må føles utrolig rart og ganske nedverdigende.

Jobben min er å henge med disse (stort sett) utrolig fine menneskene. Å høre på alt det rare de har å si. Klappe dem litt på armen når de griner uten å helt vite hvorfor. Derfor er det så ekstra fint når de er glade. Når de takker så hjerteligst for maten eller er med og baker julekaker eller spør om studiene dine eller lyser opp når du gir dem en kakemann eller på deilig brei dialekt sier at de aldri har truffet så mange snille folk på ett sted. For sånne øyeblikk kan jeg tåle både stress, for lav bemanning, et par slåsskamper, tunge løft og ymse kroppsvæsker.

Hvis du har noen gamle slektninger – dra og besøk dem. Særlig nå i jula 🙂

2 kommentarer

Filed under Fine folk og sånn, Samfunn og sånn

2 responses to “«deltid – være ansatt, arbeide på deltid» (www.ordnett.no)

  1. Noen begynner å tuste? Her er det et ord jeg ikke har fått med meg. Jeg kjenner til substantivet tust, men verbet har gått meg hus forbi. Har det med hukommelse å gjøre kanskje..?

  2. Det har noe med hukommelse å gjøre, ja:) Glemmer og sånn.

Legg igjen en kommentar

